Google Shopping is een shopping zoekmachine van Google en is onderdeel van Google Ads. Als je binnen Google op zoek gaat naar een bepaald product kun je dit ook zoeken binnen Shopping. Dit is een aparte functie binnen Google net als Google Maps, nieuws of afbeeldingen. Op Google Shopping bieden meerdere bedrijven hun producten aan en concurreren zo met elkaar. Deze producten worden met elkaar vergeleken en zo kun je het beste product zoeken die bij jouw wensen past.
Voordelen van Google Shopping
Aan Google Shopping zitten een aantal voordelen:
- Het vergelijken van producten
- Je kunt sneller een aankoop doen via Google
- Je kunt kiezen uit meerdere aanbieders
Het vergelijken van producten
Waarom is dat leuk shoppen voor een consument? Het leuke aan Google Shopping is dat je producten makkelijk kunt vergelijken. Op het voorbeeld hieronder gebruiken we de elektrische fiets. Als jij binnen Google Shopping zoekt naar elektrische fietsen krijg je duizenden fietsen. Ze lijken zo op het eerste gezicht allemaal op elkaar, maar hebben toch een aantal verschillen. Google Shopping heeft een aantal filters voor je ingesteld waar je uit kunt kiezen. Wanneer je deze ingesteld hebt blijft er nog een kleine selectie fietsen over. Deze vergelijkt Google met elkaar waardoor jij makkelijk en snel een keuze kunt maken.
Zo zie je misschien dat de levertijd bij de ene fiets veel langer is, misschien wordt de ene fiets wel in Nederland gemaakt en moet de andere geïmporteerd worden uit het buitenland. Allemaal zaken die van belang zijn en waar je anders veel langer over doet. Als je alle websites met fietsen af moet gaan ben je een stuk langer bezig.
Je kunt sneller een aankoop doen via Google
Ook gaat het aankoopproces nu sneller in Google Shopping dan voorheen. Omdat jouw product direct te zien is in het overzicht van Google, maken bezoekers een bewuste keuze om voor jouw product en jouw site te gaan. Ze hebben immers de producten al gezien in hun zoekresultaten en klikken hierop omdat ze meer informatie willen.
Google Shopping vergelijkt alle aanbieders met elkaar, je kunt je zoekresultaten filteren op bijvoorbeeld prijsniveau of op leverdatum. Hier komt dan naderhand weer een bepaalde selectie producten uit die het dichtst in de buurt komen van jouw wensen. Deze vergelijkt Google Shopping nog eens met elkaar.
Je kunt kiezen uit meerdere aanbieders
Het kiezen uit meerdere aanbieders klinkt vrij logisch. Als je normaal iets zoekt binnen Google krijg je immers ook meerdere aanbieders te zien waar jij zelf een keuze uit kunt maken. Binnen de resultaten van Google Shopping staan ook meerdere aanbieders, ook deze worden met elkaar vergeleken. Doordat je alle aanbieders bij elkaar hebt staan hoef je niet meer alle verschillende websites af te struinen.
Op bovenstaande afbeelding zie je de zoekresultaten binnen Google wanneer je zoekt naar een elektrische fiets. Je hebt net als altijd een aantal pagina’s waar je fietsen kunt kopen, maar aan de rechterkant staat ook een kolom met gesponsorde fietsen. Hier kun je geen filters instellen, maar krijg je gewoon een overzicht van elektrische fietsen.
Op dit voorbeeld zie je de elektrische fiets binnen Google Shopping, je kunt hier filteren op prijs, type, categorie, frame materiaal, type vering, merk, wielmaat, functies en verkoper. Zo kom je heel specifiek bij jouw ideale fiets en wordt deze ook nog eens vergeleken met fietsen die hier op lijken. Handig dus als je nog zoekende bent naar de ideale fiets.
Waarom jij als consument gebruik moet maken van Google Shopping? Het bespaart je tijd, je kunt je zoekopdracht nog steeds intypen binnen Google. En in plaats van dat je dan alle websites afgaat om te kijken waar jij het beste kunt vinden wat je zocht, ga je binnen Google naar Google Shopping. Hier staat alles op een rijtje en kun je in één oogopslag zien wat jij wilt.