Door de tijdelijke sluiting van alle fysieke winkels die niet voorzien in de noodzakelijke eerste levensbehoeften is de verwachting dat het aantal online bestellingen flink zal toenemen de komende periode. Dat kan gevolgen hebben voor de levertijden. Zeker rond de feestdagen, wanneer het aantal bestellingen sowieso al stuk groter is dan normaal.
Branche-organisatie Thuiswinkel.org roept webwinkeliers dan ook op om om zo duidelijk en eerlijk mogelijk te communiceren over de verwachte levertijden dan wel aan te geven dat het mogelijk is dat een pakketje soms wat later afgeleverd kan worden. Wat melden de grote webwinkels als Bol.com en Wehkamp over hun verwachte levertijden?
15 december 2020
Bol.com meldt op haar website dat "door drukte de bezorging van je pakketje langer kan duren". Het is niet duidelijk lang de vertragingen zijn en dit zal ongetwijfeld ook verschillen per product. Om de klant tegemoet te komen heeft Bol de periode om "je retour in te leveren" verlengd van 21 naar 60 dagen. In plaats van drie weken heb je nu dus twee maanden de tijd om je bestelling terug te sturen.
Reken er niet op dat Bol.com je pakketje binnen enkele uren kan leveren. De webwinkel zegt hier zelf over: "De kans dat we binnen enkele uren kunnen leveren is in de huidige situatie klein" en "We doen ons best alle bestellingen zo veilig mogelijk af te handelen en dat kost meer tijd dan normaal."
Ook Wehkamp geeft aan dat ze haar best doet om ondanks de drukte toch op tijd te bezorgen: "Het is momenteel erg druk bij ons. We willen ervoor zorgen dat alle klanten die bij ons kerstinkopen doen ook vóór kerst hun bestelling krijgen. De retourverwerking duurt daarom wat langer dan je van ons gewend bent." Wehkamp verwacht overigens geen problemen met de voorraad.
Elektronica en witgoed winkel Cool Blue zegt ´Vandaag besteld, morgen in huis´ door de strenge maatregelen én de feestdagen niet altijd waar te kunnen maken. "Hierdoor kunnen pakketjes vertragen. Ook zitten de bezorgbusjes snel vol. Het lukt niet altijd om je bestelling morgen te bezorgen." Opmerkelijk is overigens dat je een bestelling voorlopig niet een van de fysieke Cool Blue filialen kunt ophalen, maar dat het bedrijf producten zoals wasmachines wel bij bezorging thuis voor je installeert.
Nieuwkomer op de Nederlandse markt Amazon.nl vertelt op haar website dat "we prioriteit geven aan het opslaan en bezorgen van items die een hogere prioriteit hebben voor onze klanten." Dit zijn, volgens Amazon, producten als voedsel, gezondheids- en verzorgingsproducten en producten die nodig zijn om thuis te kunnen werken. "Als gevolg hiervan kunnen de geschatte bezorgtijden voor sommige artikelen op dit moment langer zijn dan normaal." De bijgewerkte bezorgtijden zien te zien op de detailpagina van elk artikel, zodat je weet waar je aan toe bent.
Omdat ABOUT YOU in heel Europa actief is, zo stelt de modewebwinkel, "kunnen langere wachttijden aan verschillende Europese grenzen onze levertijden beïnvloeden." Het bedrijf zegt de situatie nauwlettend in de gaten te houden en de levertijden regelmatig aan te passen. De actuele geschatte levertijd vind je in de gekleurde banner bovenaan homepage van ABOUT YOU. Voor recente ervaringen van klanten kun je de ABOUT YOU reviews op Reviewspot bekijken.
Op de Nederlandse website van Zalando is te lezen dat wegens de huidige lockdown de levertijd in sommige gevallen wat kan afwijken. Zalando hanteert momenteel een levertijd van 3 tot 6 werkdagen (inclusief zaterdag). De levertijd van "partnerartikelen" (artikelen van partners van Zalando die je direct bij Zalando kunt bestellen) kan overigens wel afwijken van de levertijd van de Zalando artikelen.